Mikrofon i rejestrator na wesele | KOMPENDIUM WIEDZY
Mikrofon i rejestrator na wesele – wstęp
Mikrofon i rejestrator na wesele, to niezwykle istotny element całego procesu produkcji filmu ślubnego. Bez dobrego dźwięku nie ma filmu. Przysięga małżeńska Pary Młodej i wypowiedzi do kamery musi być słychać w filmie perfekcyjnie! Dlatego dzisiaj zapraszam do poradnika, w którym przedstawię moje „must have” w kwestii rejestracji dźwięku na ślubie i weselu.
Rejestrator na weselu
Rejestrator dźwięku (Tascam) to absolutnie niezbędna rzecz w Waszej torbie ze sprzętem! No chyba, że produkujecie „nieme filmy”, czyli w ścieżce dźwiękowej macie tylko muzykę ściągniętą z neta. A autentyczny dźwięk z kościoła czy wesela Was nie interesuje… Ja jednak nie wyobrażam sobie nie nagrać tego, co dzieje się w „przestrzeni audio” podczas wesela. Wszelkiego rodzaju przemówienia, podziękowania dla rodziców, toasty, głos wodzireja. No i oczywiście dźwięk z kościoła, kazanie, przysięga… To wszystko należy zarejestrować dobrze i żeby to zrobić dobrze, należy posłużyć się właśnie rejestratorem. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie takiego urządzenia? Ilość i rodzaj wejść, którymi podłączycie się z miksera DJ na weselu. Jakość mikrofonów wbudowanych, które na pewno przydadzą się w kościele (słynne już podstawienie rejestratora pod głośnik). Ważny jest też aspekt długości pracy na bateriach/akumulatorach (chociaż można zastosować stałe zasilanie z gniazdka).
Mikrofony – nakamerowy, który warto mieć!
Mikrofon nakamerowy (Rode) to coś, co przydaje się na pewno w dwóch sytuacjach. „Ambient” podczas przygotowań przed ślubem. Warto mieć nagrane głosy bohaterów filmu i „dźwięki otoczenia”. Wszystko, co w post produkcji tylko uatrakcyjni Wasz materiał. A w czasie wesela przerwy pomiędzy blokami muzycznymi, to doskonała okazja na nagranie śmiechu Gości, oklasków, różnych okrzyków. Turbo wartościowy materiał audio! Druga sytuacja to ta, w której mikrofon nakamerowy jest swoistym „backupem” dla rejestratora, czy mikrofonów krawatowych. Bo nigdy nie wiesz, kiedy jedno z urządzeń w „łańcuchu audio” nie przestanie nagrywać. Więc nigdy nie wiesz, kiedy taki backup nagrany prosto w puchę aparatu czy kamery się przyda. Trust me.
Mikrofon krawatowy – bez niego się nie obędzie!
Mikrofony krawatowe używam od zawsze i nie wyobrażam sobie przestać używać. Może dla tego, że dla mnie dźwięk w filmie ma kolosalną wartość. A może dlatego, że często głośnik w kościele pod który podstawiamy rejestrator dźwięku, nie działa. Albo są zakłócenia z systemu audio kościoła. I tutaj mikrofon krawatowy jest niezastąpiony i działa jak swoisty „backup”. Tylko, że dla mnie „backupem” coraz częściej jest rejestrator, a mikrofon krawatowy to źródło nr.1. Rozwiązań tutaj jest kilka – mikrofon typu lavalier wpięty np. w smartphona schowanego w marynarce Pana Młodego. Mikrofony bezprzewodowe, z których sygnał audio od razu zapisywany jest z obrazem w kamerze. Pierwsza opcja o tyle utrudniona, że trzeba mieć „wolny, mały telefon”. Druga opcja to problem w przypadku „tanich” systemów bezprzewodowych (zakłócenia, zasięg – korzystałem kiedyś z Saramonica, nigdy więcej!). I jest jeszcze opcja nr.3…
Mikrofon krawatowy w formie… rejestratora. Mój faworyt!
Mały rejestrator/mikrofon krawatowy Tascam DR-10L. Po pierwsze żywotność baterii na kilka godzin ciągłego nagrania. Dwa – malutkie rozmiary. I na koniec – jakość nagrań i wbudowany limiter dźwięku. Po czwarte robi backup na drugiej ścieżce, z mniejszą wartością dB. I po piąte występuje w dwóch wersjach kolorystycznych (czerń dla Pana Młodego i biel dla Panny Młodej). W postprodukcji wystarczy kliknąć opcję synchronizacji audio i ścieżka z tego genialnego rejestratora, jest gotowa do montażu! POLECAM!
Mikrofon i rejestrator na wesele – kable też są istotne
Okablowanie w zależności od posiadanego rejestratora dźwięku (i rodzaju wejść). Potrzebne mogą być różne kable. Ja osobiście nie stosuję przejściówek. Z jednej strony wtyk kabla taki, jak w Waszym rejestratorze. Z drugiej strony wtyk, który wpiąć chcecie w mikser zespołu lub DJ. Od strony miksera proponuję przygotować się we wtyki: 1. jack stereo (wyjście słuchawkowe w mikserze). 2. 2 x jack (wyjście suma, mix). 3. 2 x cincz (wyjście suma, mix). 4. 2 x XLR (wyjście suma, mix). Cztery kable z takimi końcówkami + po drugiej stronie to, co macie na wejściu w swój rejestrator. I nigdy nie napotkacie na problem z podłączeniem się audio na weselu. Jest jeszcze szkoła stawiania rejestratora pod głośnik na sali weselnej. Ja jej nie praktykuję, więc nie udzielę w tym temacie żadnych wskazówek.
Film ślubny Poznań, filmy ślubne Poznań, wideofilmowanie, fotograf na ślub, fotografia ślubna, Poznań fotograf, kamerzysta na wesele, filmowanie wesel, Mikrofon i rejestrator na wesele