Jaki obiektyw do filmowania? | KOMPENDIUM WIEDZY
Jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel?
Jaki obiektyw do filmowania? To pytanie zadaje sobie wielu młodych adeptów sztuki filmowej. Mnogość producentów, modeli i ogniskowych przyprawia o zawrót głowy. Postaram się dziś przybliżyć temat, opierając się na dobrze mi znanym systemie Sony. Jednak przegląd ogniskowych i ich zastosowań spokojnie przełożyć można na innych producentów obiektywów.
EDIT: Post ma już ponad dwa lata! Wiele zmieniło się w zakresie dostępności i optymalnych wyborów, można jednak nadal, myślę, że w 90% kierować się moimi radami jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel.
Polecanki z doświadczenia, nie z katalogów
Na wstępie zaznaczam, że lista sprzętu którą zaprezentuje, to zawartość MOJEJ WALIZKI. A nie to, co Ty masz w tej walizce koniecznie nosić. Ważne też, że we wpisie podaje linki do sklepów internetowych, ale nie jest to „post sponsorowany”. Ponad trzy lata trwały poszukiwania setupu idealnego. Czytałem artykuły, oglądałem tutoriale i testowałem różne warianty. Ogólnie uczyłem się na błędach, a z każdego zlecenia przywoziłem nowe pomysły co i jak zmodyfikować. Przejdźmy więc do konkretów, jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesele.
Wybieramy jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel
Tutaj ile osób, tyle opinii. Tak jak „jasność obiektywu” pożądana jest przez wszystkich podobna, tak ogniskowe mogą być różne, w zależności od preferencji użytkownika. W nawiasach model, którego konkretnie używam/używałem. A na końcu każdego opisu moje „marzenie”. Warto też od razu zaznaczyć, że wolę pracować na tzw. „stałkach”, nawet kosztem uniwersalności obiektywów zmiennoogniskowych.
Coś szerokiego i na gimbala
* 17-28 (Tamron) który zapinam na body, przy pracy ze stabilizatorem obrazu. Podczas filmowania z gimbala np. zabawy tanecznej, chcemy mieć w miarę „szeroko” na parkiecie. A dodatkowa możliwość płynnej regulacji między 17mm a 28mm, daje nam więcej różnorodności w kadrach. Ogólnie większość ślubnych operatorów używa obiektywów szerokokątnych do filmowania parkietu. A ogniskowe dobierają w zależności od upodobań i zamierzonego efektu. Dla mnie Tamron 17-28 to idealny stosunek ceny do jakości i możliwości. Moje marzenie: BATIS 18mm
Absolutne „must have” do fotografii… i filmu?
* 35mm (Sony) absolutne „must have” w torbie fotografa. Ale również idealnie sprawdzał się u mnie podczas filmowania np. przygotowań przed ślubem. Taki ciekawy kompromis pomiędzy szerokim kątem a „portretówką”. Tą ogniskową znajdziesz u każdego fotografa w torbie. Kamerzyści ślubni są w tej kwestii podzieleni. Ja używałem i byłem zadowolony.
Bardzo dobre i…bardzo nudne szkło
* 55mm (Sony) bardzo uniwersalna ogniskowa jeżeli chodzi o śluby i wesela. Mądrze wykorzystana może być świetnym pomostem między szerokim kątem, a „portretówką”. W wielu przypadkach zdarzało się jednak, że większość zlecenia leżała w torbie. Ponieważ nie było odpowiedniej lokacji pod taką ogniskową. Małe pomieszczenia gdzie musiało wjechać coś szerszego lub 55mm to zbyt „mało” na typowy portret. Nie mniej jednak, omawiany model obiektywu to naprawdę bardzo dobre szkło. I bardzo nudne, według opinii wielu jego użytkowników.
Jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel? Oto faworyt?
* 28-75 (Tamron) mówi się, że posiadając obiektywy z ogniskowymi 28-70 i 70-200, można zrobić każde ślubne zlecenie. I zgadzam się z tym. Omawiany 28-75 od Tamrona to bardzo popularny zakres ogniskowych i kolejny „wół roboczy” w moim zestawieniu. Dobry, w zasadzie na każdy moment ślubnego zlecenia wideo. Jako fan „stałek” musiałem przeprosić się z tym obiektywem. Dwa razy mniej żonglowania obiektywami na weselu. Moje marzenie: SONY 24-70
Świetna i tania portretówka
* 85mm (Sony) chyba najpopularniejsza „portretówka” w systemie Sony. Idealna do ujęć detali i do sytuacji, w których chcesz fajnie „rozmyć tło”. Używana np. w kościele podczas ceremonii zaślubin, do bliskich ujęć twarzy Pary Młodej. Czy dyskretnego filmowania z dalszej odległości. Dużo korzystam też w plenerach wideo, gdzie mogąc oddalić się od Młodych, perfekcyjnie „odcina” tło od głównego obiektu. Cena obiektywu pozytywnie szokuje. Moje marzenie: BATIS 85mm
Zoom do zadań specjalnych
* 70-200 (Sony) zrobi robotę wszędzie tam, gdzie nie możesz podejść wystarczająco blisko akcji. Idealny do ujęć „z trzeciego rzędu”. W kościele świetna ogniskowa do dyskretnego filmowania Gości w ławkach i Pary Młodej. Do sprytnego łapania emocji na twarzach. Nie nadaje się do filmowania zabawy weselnej (chyba, że do przebitek na mocne detale). Jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel? Przyda się do filmowania Gości przy stołach i pozwoli nagrać naprawdę ciekawe i naturalne kadry, z ukrycia. Moje marzenie: SONY 70-200 f2.8
Jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel? Vintage!
* Helios 44-2 to obiektyw, który gości w mojej torbie podczas każdego zlecenia. Czemu? Ze względu na bokeh i przepiękny, odlschoolowy look. Używam go m.in. na przebitki do filmu ślubnego i teledysku. Uwielbiam go w plenerze. Często łączę jego użycie z pryzmatem, celem stworzenia ciekawego i „innego” ujęcia. Oczywiście ostrzyć trzeba ręcznie. Myślę, że to taki obiektyw z charakterem, którego po prostu trzeba kupić i znaleźć dla niego właściwe zastosowanie. A gwarantuje, że jeżeli chociaż trochę „kombinujecie” przy Waszych filmach ślubnych, to musicie go mieć. I możecie go mieć za naprawdę śmieszne pieniądze…
Film ślubny Poznań, filmy ślubne Poznań, wideofilmowanie, fotograf na ślub, fotografia ślubna, Poznań fotograf, kamerzysta na wesele, filmowanie wesel, jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel?