fbpx
AM
loading...

Jaki obiektyw do filmowania?

10/08/2019
jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel na wesele ślub kamerzysta Małecki Arkadiusz obiektywy

Jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel?

 

Jaki obiektyw do filmowania? To pytanie zadaje sobie wielu młodych adeptów sztuki filmowej. Mnogość producentów, modeli i ogniskowych przyprawia o zawrót głowy. Postaram się dziś przybliżyć temat, opierając się na dobrze mi znanym systemie Sony. Jednak przegląd ogniskowych i ich zastosowań spokojnie przełożyć można na innych producentów obiektywów. Jako doświadczony kamerzysta ślubny postaram się doradzić najlepsze i sprawdzone obiektywy do nagrywania filmów.

 

Czym filmować śluby i wesela?

 

Na wstępie zaznaczam, że lista sprzętu którą zaprezentuje, to zawartość MOJEJ WALIZKI. A nie to, co Ty masz w tej walizce koniecznie nosić. Ważne też, że we wpisie podaje linki do sklepów internetowych, ale nie jest to „post sponsorowany”. Ponad trzy lata trwały poszukiwania setupu idealnego. Czytałem artykuły, oglądałem tutoriale i testowałem różne warianty. Ogólnie uczyłem się na błędach, a z każdego zlecenia przywoziłem nowe pomysły co i jak zmodyfikować. Tak jak „jasność obiektywu” pożądana jest przez wszystkich podobna, tak ogniskowe mogą być różne, w zależności od preferencji użytkownika. Linkuję też do modelu obiektywu, którego konkretnie używam/używałem. Przejdźmy więc do konkretów, jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel?

 

Obiektyw szerokokątny na wesele

 

* 17-28  (Tamron) który zapinam na body, przy pracy ze stabilizatorem obrazu. Podczas filmowania z gimbala np. zabawy tanecznej, chcemy mieć w miarę „szeroko” na parkiecie. A dodatkowa możliwość płynnej regulacji między 17mm a 28mm, daje nam więcej różnorodności w kadrach. Ogólnie większość ślubnych operatorów używa obiektywów szerokokątnych do filmowania parkietu. A ogniskowe dobierają w zależności od upodobań i zamierzonego efektu. Dla mnie Tamron 17-28 to idealny stosunek ceny do jakości i możliwości. Moje marzenie: BATIS 18mm

 

Absolutne „must have” do fotografii… i filmu?

 

* 35mm (Sony)  absolutne „must have” w torbie fotografa. Ale również idealnie sprawdzał się u mnie podczas filmowania np. przygotowań przed ślubem. Taki ciekawy kompromis pomiędzy szerokim kątem a „portretówką”. Tą ogniskową znajdziesz u każdego fotografa w torbie. Kamerzyści ślubni są w tej kwestii podzieleni. Ja używałem i byłem zadowolony. Ze stajni Sony to jeden z ciekawszych obiektywów do filmowania.

 

Bardzo dobre i…bardzo nudne szkło

 

* 55mm (Sony) bardzo uniwersalna ogniskowa jeżeli chodzi o śluby i wesela. Mądrze wykorzystana może być świetnym pomostem między szerokim kątem, a „portretówką”. W wielu przypadkach zdarzało się jednak, że większość zlecenia leżała w torbie. Ponieważ nie było odpowiedniej lokacji pod taką ogniskową. Małe pomieszczenia gdzie musiało wjechać coś szerszego lub 55mm to zbyt „mało” na typowy portret. Nie mniej jednak, omawiany model obiektywu to naprawdę bardzo dobre szkło. I bardzo nudne, według opinii wielu jego użytkowników.

 

Jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel? Oto faworyt?

 

Ja przez długi czas byłem zafiksowany na „stałki” (obiektywy stałoogniskowe). Ze względu na ich dobre światło i fajną plastykę obrazu. Wyleczyłem się jednak z wachlowania obiektywami na weselu, kiedy zacząłem używać szkieł zmiennoogniskowych. Okazało się, że ich uniwersalność to spory atut i uwalniają kreatywność w postaci większej ilości kadrów. Z minusów – są nieco ciemniejsze. Poniżej trzy obiektywy pokrywające tą ogniskową, do filmowania ślubów i wesel, które polecam!

Obiektywy typu zoom do filmowania:

* 28-75 Tamron / 24-70 Sony / 24-70 Sigma – mówi się, że posiadając obiektywy z taką ogniskową można zrobić każde ślubne zlecenie. I zgadzam się z tym. Dobry w zasadzie na każdy moment ślubnego zlecenia wideo. Jako fan „stałek” musiałem przeprosić się w pewnym momencie przeprosić z takim zakresem ogniskowych i ponownie zacząłem ich używać! Dwa razy mniej żonglowania obiektywami na weselu.

 

Obiektyw portretowy za niskie pieniądze

 

* 85mm (Sony) chyba najpopularniejsza „portretówka” w systemie Sony. Idealna do ujęć detali i do sytuacji, w których chcesz fajnie „rozmyć tło”. Używana np. w kościele podczas ceremonii zaślubin, do bliskich ujęć twarzy Pary Młodej. Czy dyskretnego filmowania z dalszej odległości. Dużo korzystam też w plenerach wideo, gdzie mogąc oddalić się od Młodych, perfekcyjnie „odcina” tło od głównego obiektu. Cena obiektywu pozytywnie szokuje.

 

Jaki obiektyw zoom wybrać do filmowania?

 

* 70-200 (Sony) zrobi robotę wszędzie tam, gdzie nie możesz podejść wystarczająco blisko akcji. Idealny do ujęć „z trzeciego rzędu”. W kościele świetna ogniskowa do dyskretnego filmowania Gości w ławkach i Pary Młodej. Do sprytnego łapania emocji na twarzach. Nie nadaje się do filmowania zabawy weselnej (chyba, że do przebitek na mocne detale). Jaki obiektyw do filmowania ślubów i wesel? Przyda się do filmowania Gości przy stołach i pozwoli nagrać naprawdę ciekawe i naturalne kadry, z ukrycia. Moje marzenie:

 

Stare obiektywy do filmowania wesel?

 

* Helios 44-2  to obiektyw, który gości w mojej torbie podczas każdego zlecenia. Czemu? Ze względu na bokeh i przepiękny, odlschoolowy look. Używam go m.in. na przebitki do filmu ślubnego i teledysku. Uwielbiam go w plenerze. Często łączę jego użycie z pryzmatem, celem stworzenia ciekawego i „innego” ujęcia. Oczywiście ostrzyć trzeba ręcznie. Myślę, że to taki obiektyw z charakterem, którego po prostu trzeba kupić i znaleźć dla niego właściwe zastosowanie. A gwarantuje, że jeżeli chociaż trochę „kombinujecie” przy Waszych filmach ślubnych, to musicie go mieć. I możecie go mieć za naprawdę śmieszne pieniądze…

 

Jaki obiektyw do nagrywania filmów wybrać na ślub?

 

Ja przez długi czas byłem zafiksowany na „stałki” (obiektywy stałoogniskowe). Ze względu na ich dobre światło i fajną plastykę obrazu. Wyleczyłem się jednak z wachlowania obiektywami na weselu, kiedy zacząłem używać szkieł zmiennoogniskowych. Okazało się, że ich uniwersalność to spory atut i uwalniają kreatywność w postaci większej ilości kadrów. Z minusów – są nieco ciemniejsze. Jako kamerzysta na wesele rekomenduję więc obiektywy zmiennoogniskowe jako te bardziej praktyczne.

 

Zobacz wideo „Jaki obiektyw wybrać na ślub?”

 

Wszystkich, którzy od słowa czytanego wolą ruchome obrazki z dźwiękiem, zapraszam na mojego Instagrama, gdzie publikuję filmy z nowymi odcinkami vloga. Zachęcam też do komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami, na tematy które poruszam we vlogach. Dajcie znać na Instagramie i TikToku co myślicie!

Spodobał Ci się mój poradnik dot. jaki obiektyw do filmowania wesel wybrać? Poczytaj w takim razie poradnik o tym na jaki aparat / kamerę do filmowania wesel postawić?

 

Zadzwoń
+48 693 713 579
Zadzwoń